برنج کشت اول، دوم و چین دوم چیست؟

منوی غذایی رستوران کوروش

شما نیز ممکن است در هنگام خرید برنج ایرانی، اصطلاحاتی مانند کشت اول،کشت دوم یا چین دوم را شنیده باشید و توصیه هایی را نیز از فروشندگان برای انتخاب برنج مرغوب تر دریافت کرده باشید اما کدام توصیه به واقع صحیح است؟
در ابتدا باید بدانید که برنج در مناطق مختلفی از ایران از جمله سمت غربی اصفهان (هرچند به دلیل خشکسالی کاشت برنج کاهش یافته)، ایلام و مناطق شمالی کشور (مازندران، گیلان، … ) و … کشت می گردد اما در همه این مناطق برنج کشت دوم بدست نمی آید.
کشت اول، محصول برنجی است که از کاشت برنج در ابتدای فروردین و برداشت آن در پایان تیر ماه بدست می آید و تمامی مراحل معمولی کاشت، داشت، سم پاشی و برداشت، بر روی آن انجام می شود.
اما کشت دوم، محصولی است که بعد از دروی کشت اول در انتهای تیر ماه، با طی مراحل معمول، مجددا کاشت و در آبان ماه برداشت می گردد. نکته جالب در مورد این محصول این می باشد که کشت دوم تنها در مازندران (فریدون کنار و اطراف آن) به دلیل شرایط جوی خاص این مناطق، بدست می آید.
یکی از دلایل استقبال از کشت دوم را می توان به کمتر بودن دانه های شکسته به دلیل دمای کمتر هوا در زمان کاشت و برداشت، دانست. همچنین به گفته ی کشاورزان منطقه، آفتاب پاییزی طعمی مخصوص و استثنائی به برنج کشت دوم می دهد که به آن نسبت به دیگر انواع برنج برتری داده است.
حالا که تفاوت کشت اول و دوم برنج را می دانید به توضیح چین دوم می پردازیم.
چین دوم نیز مانند کشت دوم، محصولی است که بعد از دروی کشت اول و در شمال ایران به دست می آید، اما این محصول تمامی مراحل کشت را طی نمی کند و از طرفی مناطقی که قابلیت کشت چین دوم را دارند بیشتر اند.
کشاورزان برای پرورش این محصول بعد از برداشت کشت اول با بریدن ساقه شلتوک، زمین را مجددا آبیاری می کنند. آبیاری باعث حیات مجدد ساقه و جوانه زدن آن می شود و دوباره خوشه شلتوک تشکیل می شود.
محصول برداشتی از چین دوم به مراتب کمتر از کشت اول است و کیفیت کمتری نیز دارد اما جالب است بدانید، از ابتدای مراحل پروش این محصول تا انتهای آن، هیچ گونه کود شیمیایی و سموم آفت کشی استفاده نمی شود.
به عنوان آخرین نکته، برنج چین دوم را در مازندران “نوج” و در گیلان “راتون” نیز می نامند.

دیدگاهتان را بنویسید

Other posts